10 suggesties voor de feestdagen na de dood van wie je lief is

Kies één suggestie die je aanspreekt. Begin daarmee en ga van daaruit verder

  1. Zorg goed voor jezelf. Doe die dingen die voor jou goed voelen. Forceer jezelf niet, ook al denk je dat anderen dat van je verwachten. Voel je niet verplicht je vrolijker voor te doen dan je je voelt. Sta jezelf toe ergens eerder weg te gaan als het allemaal teveel voor je is.

  1. Zie je verlies onder ogen. Probeer het niet te ‘parkeren’. Gevoelens toelaten helpt je om het leven weer aan te kunnen. Het is mogelijk op een helende manier met je verdriet om te gaan. Hoe moeilijk ook. Je moet weten dat je verdriet een onderdeel is van jouw weg omhoog.

  1. Houd tradities in ere, al moet je mogelijk de vorm wat aanpassen. Het doet altijd goed, ook al word je daarmee extra herinnerd aan de tijd dat iedereen nog samen was. Als je juist nu niet meer doet wat je met familie of vrienden gewend was te doen, maakt dat het gemis alleen maar groter.

  1. Denk erover hoe degene die er niet meer is, zou willen dat jij deze feestdagen doorkomt. Doe je best om dat voor ogen te houden. Ook op momenten dat je je alleen en onbegrepen voelt.

  1. Voel je niet persoonlijk gekwetst als familie en vrienden weinig aandacht aan je verlies lijken te besteden. Dat gebeurt meestal niet uit onverschilligheid. Mensen hebben er in dit soort situaties vaak de grootste moeite mee zich een houding te geven. Zij weten zich geen raad met hun eigen gevoelens. Je maakt het hun en jezelf een stuk makkelijker als je zo nu en dan over je verlies spreekt.

  1. Vind een eigen manier om iets te doen uit naam van degene die je verloren hebt. Geef in liefde een vervolg aan dat waar hij of zij voor stond. Doe dat op jouw eigen manier. Je zult merken dat alleen al het nadenken over een concrete invulling hiervan je goed doet. Je kunt nu zelf die dingen oppakken waarmee de ander de omgeving vaak blij maakte. Dat kan ook in de vorm zijn van een donatie aan een goed doel. Ook als het om verlies van een jong kind gaat, is er altijd iets in zijn of haar naam te bedenken en te doen.

  1. Weet dat je mag huilen, ook als daar anderen bij zijn. Je hebt de neiging je groot te houden voor je omgeving, de feestdagen moeten toch ‘feestelijk’ zijn. Toch is er niks mis mee als je af en toe je tranen laat zien. De mensen om je heen zullen het waarderen als een blijk van vertrouwen. Gevoelens delen geeft werkelijke intimiteit en op deze dagen heeft iedereen daar behoefte aan. 

  1. Bezoek alleen of samen met anderen een plaats waar je degene die er niet meer is dichtbij je kunt voelen. Je kunt de natuur intrekken als je je daar extra verbonden voelt, maar ook een plaats bezoeken die voor jou hoort bij wie je zo mist. Dat kan van alles zijn zoals zijn of haar geboortehuis, een speciale plaats waar herinneringen van jullie samen liggen, de begraafplaats, een kerkdienst, een concert etc.

  1. Een speciaal schrift of opschrijfboekje om juist deze dagen af en toe je gevoelens en gedachten in op te schrijven, is ook van grote waarde.

  1. Vraag hulp aan je omgeving en accepteer hulp als die je wordt aangeboden. Sluit je niet af. De feestdagen zijn echt niet de juiste tijd om te laten zien hoe sterk en onafhankelijk jij kunt zijn!